• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 00:52

Gerai, tuomet gal pasirinkime darvinizmo problematiką.
Laukiu pasiūlymų. Plačiau aprašyti galiu ryt vakare.
Ačiū už diskusiją.
 
0lis
Pranešimai: 379
Užsiregistravo: 15 Rgp 2017, 08:04

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 00:55

Ok. Pažaiskime. Imkime gamtos mokslus. Darvinizmą. Kiek tai priimtina jums. Sutinkate, kad Darvinas, mokslo atstovas, daugeliu atvejų buvo teisus. Susistemino, įvedė šeimas, gentis ir pan. Įrodė evoliucionavimą iš žuvų į amfibijas ir sausumos gyvūnus ir t.t.. Tą teigia ir vedos, su 10 avatarų... Bet kur jis klydo, ar iš viso neklydo Darvinizmą išplėtojo tolimesnis mokslas. Daug interpretacijų. Ar aš galiu promočiute vadinti beždžionę. Koks jūsų požiūris? :)
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 01:35

Pačiame darvinizme nelabai gaudausi, tačiau nesunku tai paversti filosofine problematika.
Pradekime nuo to, kad žmogaus žinojimas labai ribotas bet kokiu aspektu.
Darvinas nuveikė daug. Įrodė gyvų organizmų prisitaikymą prie kintančios aplinkos, atliko klasifikaciją.
Savo žinių rėmuose interpretavo faktus, kurių nebuvo daug, tam naudodamas logines operacijas. Gavosi gana grakšti teorija.
Vėliau faktų daugėjo, atitinkamai daugėjo ir interpretacijų. Teorija plėtėsi.
Tad klausimas, ar mokslo pagrindas faktai, ar jų interpretacijos. Viskas rodo interpretacijų naudai.
Witgensteinas sakė, kad pasaulis yra ne daiktų, o faktų visuma. Gal būt būtų galima teigti, kad mūsų mokslas didžiąją dalimi yra interpretacijų visuma, faktų ne tiek ir daug.
Kitas dalykas logikos, naudojamos interpretacijai, prigimtis. Ji nėra nustatyta ir jau Kantas iškėlė klausimą, ar mūsų logika veikia už empirinių reiškinių. Taip gaunasi, kad nenustatyta operacine sistema vertiname faktus.
Konkretus ribotų žinių panaudojimas interpretacijoje būtų toks.
Vedos teigia, kad žmonės kilo iš aukštesnių būtybių ir palaipsniui degradavo.
Mano pamirštas graikų mąstytojas, nežinodamas nei Vedų, nei Biblijos, stebėdamas žmonių kūdikius ir gyvūnų jauniklius padarė išvadą, kad žmonės kilo iš gyvūnų, nes žmonių kūdikiai negali savimi pasirūpinti gana ilgą laiką ir žūtų, jei po truputį nebūtų vystesi iš gyvūnų.
Faktinė klaida dėl nežinojimo. O, atmetus religiją, interpretacija logiška.
Tad filosofija dažnai ir pagrįstai linkusi abejoti.
 
0lis
Pranešimai: 379
Užsiregistravo: 15 Rgp 2017, 08:04

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 07:55

Tad klausimas, ar mokslo pagrindas faktai, ar jų interpretacijos. Viskas rodo interpretacijų naudai.
Witgensteinas sakė, kad pasaulis yra ne daiktų, o faktų visuma. Gal būt būtų galima teigti, kad mūsų mokslas didžiąją dalimi yra interpretacijų visuma, faktų ne tiek ir daug.
Kitas dalykas logikos, naudojamos interpretacijai, prigimtis. Ji nėra nustatyta ir jau Kantas iškėlė klausimą, ar mūsų logika veikia už empirinių reiškinių. Taip gaunasi, kad nenustatyta operacine sistema vertiname faktus.
Konkretus ribotų žinių panaudojimas interpretacijoje būtų toks.
Vedos teigia, kad žmonės kilo iš aukštesnių būtybių ir palaipsniui degradavo.
Išskyriau šiuos epizodus.
Vienas, dabartinis lietuvių filosofas LRT laidoje teigė kad pačiame moksle mažiausiai egoizmo. Nes jis remiasi tik faktais. Labai norėčiau su tuo sutikti. Bet mano galva pati mokslo prigimtis randasi iš proto. O protas- ego veiklos laukas. Taigi manyčiau, kad šiuolaikinio mokslo pagrindas yra faktų interpretacija per ego sąmonę. Protas, ar intelektas viską stengiasi suskaidyti. Išskirti į tam tikras sritis. T.y. vienovę paversti atskirais reiškiniais, taip nutraukdamas dėmesį nuo paties būties šaltinio. Į ką akcentuojasi mokslas? Mano galva, pirmiausiai kas naudinga žmonijai, o kas ne. Argi tai ne egoizmo apraiška? Pvz požiūris į gyvastį. Mokslas imasi skalpelio ir išdarinėja varlę, stengdamasis suprasti kaip ji "veikia" ir kaip įgytas žinias panaudoti žmonijai. Bet varlė jau mirusi, jis imasi sekančios...Nors mokslininkui būtų labai pravartu paskaityti bent Bhagavadgytą ir sužinoti apie gyvybės šaltinį. Bet kaip užfiksuosi joje aprašomus faktus? Mokslas gali tik konstatuoti faktą "po tam tikrų atliktų veiksmų, taip - varlė mirusi :)
Aš apibendrinsiu patį mokslą taip. Per pastaruosius šimtmečius žmonija labai išvystė intelektą, Jan arba Alfa aspektą. Tai labai matosi per technologinę pažangą. Bet apleido In arba Omega aspektą. Neliko sąmoningumo, širdies kaip išradimus tinkamai pritaikyti. Pavyzdys atominės energijos panaudojimas. Nors tai ir sveikintinas atradimas, bet stovime ant atominės katastrofos slenksčio. Galime imti pačią ekologiją ir t.t. Žmonija ir toliau aklai tiki technologine pažanga. Kad mokslas suteiks žmonijai laisvę, nors šių dienų filosofai puse lūpų užsimena, užduoda sau klausimą. Ar tikrai? Kas to mito šaltinis. Apie tai, apie sistemą Vilius ir užsimena.
Atskiras klausimas dėl vedų. Noriu tiesiog sužinoti jūsų nuomonę apie Višnu apsireiškimą skirtinguose pavidaluose. Žuvimi, vėžlių, šernu, liūtažmogiu... vėliau nykštukų, ....Rama, Krišna ir t.t. Ar tai nesukelia aliuzijų su darvinizmu, aišku visai kitoje plotmėje?
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 09:30

Padiskutuosim vakare, Oli, dabar nebeturesiu laiko.
 
Vartotojo avataras
sudaršan
Pranešimai: 110
Užsiregistravo: 16 Spa 2018, 20:56

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 17:10

Šiandien discorde tokį klausimą iškėlė: 

ar gali kas nors racionaliai įrodyti, kad žudyti žmogų yra blogai. (klausia racionalaus pagrindimo moralei ir etikai).
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 17:44

Be religijos nėra vienintelio autoriteto moralei pagrįsti, tad įvairiuose visuomenėse egzistuoja daug moralės atmainų.
Kanibalas gali racionaliai pagrįsti, kad žmogų žudyti yra gerai, tai jo maistas.
Imant platesniu mastu valstybės vadovai gali savo piliečiams racionaliai pagrįsti grobikisko karo būtinybę vardan visuomenės naudos.
Kiti gali nesunkiai racionaliai pagrįsti būtinybę žudyti senelius ir neįgalius žmones. Ir taip toliau.
Bet racionaliai pagrįsti draudimą žudyti...
Matau bent vieną draudimą, jei tas žmogus naudingas.
O visumos prasme reikalinga užuojauta, empatija, suvokimas, kad kenčiame ir trokštame gyvenimo. Tuos dalykus galima aptarti proto kalba, bet tai jau nebus grynas racionalumas.
Kaip kažkas sakė didžiausius nusikaltimus žmonijai padarė protingi ir psichiškai sveiki asmenys.
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 18:04

Turiu trumpai papildyti, nes draudimas žudyti pas mus kaip ir racionaliai pagrįstas ir tai atsispindi teisėje.
Niekas be teisinio pagrindo neturi teisės žudyti kito žmogaus. Jei būtų kitaip niekas nesijaustų saugus, o visi nori būti saugūs.
Bet šis pagrindimas labiau utilitarinis, nors visiškai racionalus. 
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 18:16

Oliui.
Apie faktų ir jų interpretacijos skirtumą juk parašiau. Lyg abu dėl to sutinkame?
Protas ne tik skaido, analizuoja, bet ir riša, sintezuoja.
Dėl Vedinių inkarnaciju sąryšio su evoliucija nieko nežinau.
Apie proto veiklą galėsime pratęsti.
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

06 Kov 2020, 19:36

Šiandien discorde tokį klausimą iškėlė: 

ar gali kas nors racionaliai įrodyti, kad žudyti žmogų yra blogai. (klausia racionalaus pagrindimo moralei ir etikai).
O visai gali būti klaida pačiame klausime, bandyme etiką, moralę grįsti tik racionaliai.
Juk šios vertybės formavosi labai ilgame kultūriniame procese ir toli gražu ne visada jame vyravo racionalumas.
 
Vartotojo avataras
sudaršan
Pranešimai: 110
Užsiregistravo: 16 Spa 2018, 20:56

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

07 Kov 2020, 18:59

Gal kas gali aprašyti kuo vakarų filosofija naudinga religijai ir kuo kenksminga?

Kadangi jos yra didelė įvairovė, tai kažkuri savo apmąstymais bus palanki teizmui, kažkuri galbūti prieštaraus. Pats klasikinis filosofavimo principas yra panašus į sankhją. Vienaip ar kitaip, tai stūmimasis didesnio žinojimo link.

Šrila Bhakti Pragjana Kešava Maharadžas išskyrė tokius 5 žinojimo lygmenis:
1. Jutiminis žinojimas, logika ir mokslas
2. Moralinis žinojimas.
3. Žinojimas apie Aukščiausią Valdovą.
4. Beasmenis žinojimas
5. Tyras žinojimas (bhakti, santykių su Bhagavanu suvokimas, Bhagavano suteikiamas apšviestas intelektas).

Filosofavimas gali prieiti iki 4 lygmens, bet tikriausiai labiausiai laikosi ties 1 lygmeniu, galbūt ir 2 lygmenį irgi nagrinėja.

Kenksminga religiniam tobulėjimui gali būti užstrigimas abstrakčiuose samprotavimuose. Kaip sakoma, "religija be filosofijos - sentimentai arba fanatizmas; filosofija be religijos - sausi abstraktūs samprotavimai." Na, gal tas sausumas kažkiek džiovina žmogaus vidų.
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

07 Kov 2020, 21:51

Labai išsamus atsakymas, gerbiamas Sudarsan.
Turėjau savo minčių, bet Jūsų atsakymas jas apima ir dar daugiau.
Ačiū.
 
0lis
Pranešimai: 379
Užsiregistravo: 15 Rgp 2017, 08:04

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

08 Kov 2020, 12:26

Šiandien discorde tokį klausimą iškėlė: 

ar gali kas nors racionaliai įrodyti, kad žudyti žmogų yra blogai. (klausia racionalaus pagrindimo moralei ir etikai).
Aš neįsivaizduoju kaip tai įrodyti. Arba kaip galiu racionaliu mąstymu paaiškinti visišką atsidavimą altruizmą. Racionalumas, kuriuo, atrodytų, vadovaujuosi aš, žmonija, atvedė mane į dabartinę situaciją, kuria esu nepatenkintas. Vadinasi racionalus protas mane apgavo. Individo sąmonė (ego) remiasi racionaliu protu idant išliktų. Tik kita proto savybė, iracionalumas gali mane ištraukti iš šios situacijos. Bet tai vėl prieštarauja sausai logikai.
Svarbiau susimąstyti, kas klausia? Iš kokio šaltinio kyla šis klausimas. Ar tik ne iš to pačio kuris uždavė klausimą Ar gali Dievas sukurti akmenį, kurio jis pats negalėtų pakelti. Koks jis visagalis? Vadinasi ir Dievo nėra. Tai Ego sąmonės juodi darbeliai, atitraukiantys dėmesį nuo esmės. Kad gaiščiau laiką užsiimdamas niekiniais mintyjimais, galiausiai priimdamas klaidingą sprendimą, pasufleruotą pačiame klausime.
Paskutinį kartą redagavo 1 0lis. Iš viso redaguota 8 kartus.
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

08 Kov 2020, 16:03

Kad gaiščiau laiką užsiimdamas niekiniais mintyjimais, galiausiai priimdamas klaidingą sprendimą, pasufleruotą pačiame klausime.

Geras pastebėjimas, Oli.
Štai vakarų filosofijoje pagrindinis klausimas yra: kodėl yra būtis, o ne niekas. Siekdama tapti moksline filosofija eliminavo Dievo idėją, bent jau kai kurios kryptys tai padarė. Sunku moksliniu metodu rasti būties šaltinį, greičiausiai neįmanoma. Ir vargsta daugelis filosofų.
O ar ne paprasčiau būtų konstatuoti, kad būtis yra ir negali šalia jos būti nebūties? Tuomet beliktų ieškoti būties esmės.
Tačiau filosofijos tradicija jau užsibrėžė savo uždavinį. Klaida čia yra, kad bandoma apmąstyti nebūtį, nieką.
 
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

09 Kov 2020, 11:32

Net ir lietuvių kalba yra bent pora knygų tinkančių vaikams.
Visuomenė patobuletu, jei vaikai būtų mokomi filosofuoti.
 
Vartotojo avataras
Vilius
Pranešimai: 947
Užsiregistravo: 04 Lap 2016, 19:53

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

09 Kov 2020, 18:16

Filosofija neabejotinai padėtų visuomenei tobulėti. Ne veltui ji paliekama šone :)

Kita vertus, net susipažinus su filosofija žmonėms didelę įtaką daro gunos, įgytos sampratos, netikras ego ir t.t. Didelei daliai žmonių filosofija apskritai sunkiai įkandama, o didesnei daliai įkandusių būtų labai sunku pritaikyti tai praktiškai. 

Ne veltui BG skyrius apie gunas išskiriamas kaip svarbiausias, o šiandien mes dar turime degradavusią visuomenę, įvairių tipų taršas, tame tarpe elektromagnetinę, nesveiką maistą ir t.t. Šiandien net faktai nedaro jokios įtakos žmonių nuomonei, tokioje situacijoje sunku tikėtis didelės filosofijos "pagalbos". 
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

09 Kov 2020, 19:33

Viliau, prašau, parašykite aiškiau.
Rasote, kad filosofija padėtų visuomenei tobulėti ir tuo pačiu metu rasote, kad neverta tikėtis filosofijos pagalbos.
 
Vartotojo avataras
sudaršan
Pranešimai: 110
Užsiregistravo: 16 Spa 2018, 20:56

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

09 Kov 2020, 20:30

Manau, net ir nežymus švietimo sistemos pasikeitimas į geresnę pusę, kaip pvz. filosofijos pamokų pridėjimas, turėtų gerą efektą bent kažkam iš mokinių.

O suaugę žmonės dažniausiai jau neturi laiko domėtis filosofija ir mąstyti. Filosofija Lietuvoje yra virtusi kažkokia tolima egzotika.

Aidai, Vilius sako, kad filosofija gali būti naudinga, bet dėl gunų poveikio, žmonės nesugebės pasinaudoti. Kitaip sakant, reikia gyvenimo būdą keisti, ir tada krimsti filosofiją, tada daugiau galimybių ją suprasti ir pritaikyti gyvenime.

Bet manau, tai "dviejų krypčių kelias". Kažkiek susilietimo su filosofija gali padėti keisti gyvenimo būdą į geresnę pusę. 
Paskutinį kartą redagavo 1 sudaršan. Iš viso redaguota 9 kartus.
 
Aidas
Pranešimai: 709
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Kitos religijos ir Vakaru filosofija

09 Kov 2020, 20:33

Čia dėl to, kad sovietai sunaikino filosofiją Lietuvoje.
Filosofai tik dabar pradeda atsigauti, formuojasi kryptys.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: 5 ir 0 svečių