• 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

20 Lap 2018, 20:48

Pirmiausia reikia vertinti zmogu, o ne ka jis valgo, Kazimierai.
Daugumas kaimieciu, pjaunanciu ir valganciu kiaules, yra nuostabus zmones, turintys daug meiles ir pasiaukojimo kitiems.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

20 Lap 2018, 20:52

Kam jie tą meilę skire ir kam jie aukojasi? Juk tik žmogui.
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

20 Lap 2018, 20:54

O karvučiu tai tokie nepjauna?
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

20 Lap 2018, 20:56

Iki. Man laikas ilsėtis.
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

20 Lap 2018, 21:01

Jei nemyli zmogaus, tai Dievo tuo labiau nemyli.
 
Vartotojo avataras
sudaršan
Pranešimai: 131
Užsiregistravo: 16 Spa 2018, 20:56

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 11:13

Kartais pamąstau, kad neverta labai kritikuoti žmonių Vakaruose dėl mėsos valgymo.

Priežastys tokios:
1. Šrila Prabhupada norėjo sukurti Krišną įsisąmoninančių brahmanų sluoksnį pasaulyje, t.y. dvasininkų sluoksnį. Neprievartos principas yra būdingas dvasininkų sluoksniui. Neįmanoma reikalauti visiškos neprievartos iš barbarų, laukinių genčių ir pan., iš tų visuomenės sluoksnių, kuriems neprievartos principas nėra taip būdingas, kaip dvasininkams.
2. Kita vertus, Šrila Prabhupada sakė, kad krikščionys turėtų laikytis neprievartos pagal įsakymą "Nežudyk", ir kad neprievarta gyvūnų atžvilgiu yra tiesiog civilizuotumo reikalas. T.y. civilizuoti Vakarų žmonės turėtų bent iš dalies laikytis neprievartos principo ir tai plėsti, pvz. atsisakydami industrinių skerdyklų.
3. Net ir Vedų sistemoje norintiems valgyti mėsą daromos tam tikros išlygos - aukojimai devei Kali.
4. Esu skaitęs ar klausęs įraše, kaip Šrila Prabhupada vieną kartą pasakė, kad jeigu žmogus niekaip negali ir nenori atsisakyti mėsos vartojimo, bet nori garbinti Krišną, ką jau su juo padarysi, tegu būna koks jis yra. T.y. tame buvo tam tikras nuolaidumas, jeigu jau yra tokių prigimčių ir tendencijų.
5. Kai dar buvo Sovietų Sąjunga ir Geležinė Uždanga, tai Šrila Prabhupada rašė laiškuose mokiniams, kurie norėjo pamokslauti Sovietų Sąjungoje, kad su Rytų Europos žmonėm reikia atsargiai, labai taktiškai, nes jiems nėra lengva priimti Krišnos sąmonės mokymą:
March 07, 1976
Frankfurt

My dear Harikesa Maharaj,

Please accept my blessings. I am in due receipt of your letter dated March 1, 1976 and I have noted the contents with care.

I have marked how they are attracted to our kirtana and prasadam there in Hungary. If they consider our philosophy too revolutionary, there is no necessity to print books immediately. First, the heart must be cleansed by chanting Hare Krishna and taking Krishna prasadam. To take birth in such place is due to impious past so it is not easy for them to immediately accept our philosophy. Just give them chanting and prasadam. You must be very tactful to preach in such places. If you like you can print one record there as you have suggested.

If the young people become very serious, if you find it is detrimental to have them wear dhoti and shave head, that is not necessary. Simply introduce the chanting and prasadam distribution and gradually they will be elevated to being Vaisnava. A Vaisnava is aloof from all material conditions of life, so even under such circumstances a Vaisnava will not feel inconvenienced. Kirtiraja should be returning to preach in Eastern Europe so you can work together to introduce Lord Caitanya's sankirtana movement in this part of the world.

I hope that this meets you in good health.

Your ever well-wisher,

A.C. Bhaktivedanta Swami
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 11:25

Srila Prabhupada kazkur rase, kad Dievas Mokyma duoda priklausomai nuo laiko, vietos ir zmoniu gebejimu.
Yra Bibliniai Nojaus isakymai.

https://lt.m.wikipedia.org/wiki/Septyni_Nojaus_įsakymai

Pamastykit kokiem barbaram jie skirti kas liecia gyvunu valgyma.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 12:02

Vedu kulturos karaliai juk medziodavo. Ar ne?
 
Vartotojo avataras
sudaršan
Pranešimai: 131
Užsiregistravo: 16 Spa 2018, 20:56

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 12:22

Taip, tai aprašoma. Žodžiu, neprievarta yra absoliutus reikalavimas dvasininkams ir vaišnavams. Ir ypač svarbu karvių globa, karvių neskerdimas.
Morning Walk -- December 27, 1976, Bombay:
Prabhupāda: Because it is important, therefore Kṛṣṇa said, kṛṣi-go-rakṣya. Why go-rakṣya required, you do not require any explanation. Kṛṣṇa said, go-rakṣya, "You must protect." That's all. That is Kṛṣṇa conscious. Because we have no brain why Kṛṣṇa—giving up all other animals — He is giving stress on go. And that is meaning. He never said, animal-rakṣya, paśu-rakṣya, no. Those who want to eat paśu, let them eat nonimportant like hogs and dogs. There are class of men who eat dogs also, hogs also. Or, utmost, goats. But don't touch cow. This is instruction. And modern civilization first of all killed all the cows. And when they are no more available then can you eat other animals. I do not know why our government is now restricting cow slaughter.
Morning Walk 'Varnasrama College' -- March 14, 1974, Vrndavana:
Prabhupāda: Four principles essential. Essential. But only the śūdras or the kṣatriyas... Just like kṣatriyas, they have to learn how to kill. So practically, they should go to the forest and kill some animal. And if he likes, he can eat also. If he likes, he can eat also.

Hṛdayānanda: What he kills.

Prabhupāda: Yes. But not from the slaughterhouse. Those who are kṣatriyas, they can, they're allowed sometimes to eat meat. It is understood Bhīma, Bhīma also eating sometimes meat. Bhīma. Amongst the Pāṇḍavas, only Bhīma. Not others. So if the kṣatriyas, they want to eat meat, they can be allowed on particular occasions. But they must go to the forest and kill the animal. Not that for meat-eating regular slaughterhouses should be maintained. This is all nonsense, degradation. If you want to eat meat, you go to the forest. And the śūdras, they also sometimes eat meat. Or the caṇḍālas.

Hṛdayānanda: But never the cow.

Prabhupāda: No. Cow... The śūdras, they can take a goat and sacrifice before the deity, goddess Kālī, and then eat. Nobody should be given unrestricted freedom to eat meat. Or wine. If one is adamant to drink wine, then there is Caṇḍī-pūjā, Durgā-pūjā. That means restriction. That means restriction. Under certain condition. 
Room Conversation -- June 29, 1976, New Vrindaban
Prabhupāda: So our business is to stop slaughter. Meat-eating we cannot stop. Certain persons, they must eat. They are fourth-class, and then fifth-class men. There are four classifications—brāhmaṇa, kṣatriya, vaiśya, śūdra and caṇḍāla. Caṇḍālas, they will remain, and they are eating. Let them eat meat. That is the system in India still. It is not that in India nobody's eating meat. The cobbler class, they eat; the caṇḍāla class, they eat.
SB 6.16.42, Translation and Purport: How can a religious system that produces envy of one's self and of others be beneficial for oneself and for them? What is auspicious about following such a system? What is actually to be gained? By causing pain to one's own self due to self-envy and by causing pain to others, one arouses Your anger and practices irreligion.
Any religious system but the process of bhāgavata-dharma-service as an eternal servant of the Supreme Personality of Godhead—is a system of envy of one's own self and of others. For example, there are many systems of religion in which animal sacrifices are recommended. Such animal sacrifices are inauspicious both for the performer and for the animal. Although one is sometimes permitted to sacrifice an animal before the goddess Kālī and eat it instead of purchasing meat from a slaughterhouse, permission to eat meat after a sacrifice in the presence of the goddess Kālī is not the order of the Supreme Personality of Godhead. It is simply a concession for the miserable person who will not give up eating meat. It is meant to restrict his desire for unrestricted meat-eating. Such a religious system is condemned. Therefore Kṛṣṇa says, sarva-dharmān parityajya mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja: (BG 18.66) "Give up all other duties and surrender unto Me." That is the last word in religion.

One may argue that the sacrifice of animals is recommended in the Vedas. This recommendation, however, is a restriction. Without Vedic restrictions on the purchase of meat, people will purchase meat from the market, which will be overflooded with meat shops, and slaughterhouses will increase. To restrict this, sometimes the Vedas say that one may eat meat after sacrificing an insignificant animal like a goat before the goddess Kālī. In any case, a system of religion in which animal sacrifices are recommended is inauspicious for those who perform the sacrifices and for the animals. Envious persons who perform ostentatious animal sacrifices are condemned in Bhagavad-gītā (16.17) as follows:

ātma-sambhāvitāḥ stabdhā
dhana-māna-madānvitāḥ
yajante nāma-yajñais te
dambhenāvidhi-pūrvakam
"Self-complacent and always impudent, deluded by wealth and false prestige, they sometimes perform sacrifices in name only without following any rules or regulations." Sometimes animal sacrifices are performed very gorgeously with grand arrangements for worshiping the goddess Kālī, but such festivals, although performed in the name of yajña, are not actually yajña, for yajña means to satisfy the Supreme Personality of Godhead. Therefore it is recommended that in this age specifically, yajñaiḥ saṅkīrtana-prāyair yajanti hi sumedhasaḥ: (SB 11.5.32) those who have good intelligence satisfy the yajña-puruṣa, Viṣṇu, by chanting the Hare Kṛṣṇa mantra. Envious persons, however, are condemned by the Supreme Personality of Godhead as follows:

ahaṅkāraṁ balaṁ darpaṁ
kāmaṁ krodhaṁ ca saṁśritāḥ
mām ātma-para-deheṣu
pradviṣanto 'bhyasūyakāḥ
tān ahaṁ dviṣataḥ krūrān
saṁsāreṣu narādhamān
kṣipāmy ajasram aśubhān
āsurīṣv eva yoniṣu
"Bewildered by false ego, strength, pride, lust and anger, the demon becomes envious of the Supreme Personality of Godhead, who is situated in his own body and in the bodies of others, and blasphemes against the real religion. Those who are envious and mischievous, who are the lowest among men, are cast by Me into the ocean of material existence, into various demoniac species of life." (Bg. 16.18-19) These persons are condemned by the Supreme Personality of Godhead, as indicated by the words tava kopaḥ. A person who commits murder is envious of himself and also the person he has killed, for the result of committing murder is that he will be arrested and hanged. If one transgresses the laws of a man-made government, he may escape being killed by the state, but one cannot escape the laws of God. A killer of any animal must be killed in his next life by the same animal. This is the law of nature. One must follow the instructions of the Supreme Lord: sarva-dharmān parityajya mām ekaṁ śaraṇaṁ vraja (BG 18.66). If one follows any other system of religion, he is subject to punishment by the Supreme Personality of Godhead in many different ways. Therefore if one follows a concocted system of religion, he is envious not only of others but also of himself. Consequently his system of religion is useless.

Śrīmad-Bhāgavatam (1.2.8) says:

dharmaḥ svanuṣṭhitaḥ puṁsāṁ
viṣvaksena-kathāsu yaḥ
notpādayed yadi ratiṁ
śrama eva hi kevalam
"Duties (dharma) executed by men, regardless of occupation, are only so much useless labor if they do not provoke attraction for the message of the Supreme Lord." Following a system of religion that does not awaken one's Kṛṣṇa consciousness, or God consciousness, is merely a waste of time and labor.
Paskutinį kartą redagavo 1 sudaršan. Iš viso redaguota 21 kartus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 12:28

Aciu, Sudarsan.
Kazimierai, as ne dvasininkas ir ne vaisnavas.
O judaistai ir musulmonai perka tik pagal religines taisykles papjauto gyvulio mesa, is skerdyklu ne.
Gal deka vaisnavu svietimo tas ir i krikscionybe ateis.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 15:02

Pirmiausia reikia vertinti zmogu, o ne ka jis valgo, Kazimierai.
Daugumas kaimieciu, pjaunanciu ir valganciu kiaules, yra nuostabus zmones, turintys daug meiles ir pasiaukojimo kitiems.
http://www.google.com/url?q=http://www. ... x_mGSSGRUB

Ar kas atidavė savo senyvą karvę arba jautį i ta prieglauda? Aš neturiu galimybės paskambinti.. Nesakau kad niekas neatidavė iš tu kaimiečiu nes nežinau. Jei paaiškėti kad tokiu yra, tai va tokie išties verti pagarbos.
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 15:04

Absoliucia dauguma atveju parduoda i skerdykla, Kazimierai.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 18:37

 Net ir Vedų sistemoje norintiems valgyti mėsą daromos tam tikros išlygos - aukojimai devei Kali.
Ten taikomas suvokimas:
"Dabar aš valgau tavę, o kitame savo gyvenime tu valgysi manę".
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 19:17

 Net ir Vedų sistemoje norintiems valgyti mėsą daromos tam tikros išlygos - aukojimai devei Kali.
Ten taikomas suvokimas:
"Dabar aš valgau tavę, o kitame savo gyvenime tu valgysi manę".
O ka sumedzioje zveri sakydavo Vedu kulturos karaliai? :-)
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 19:20

http://www.bvks.com/

Aidai, ar paklausėte Dvasinio Mokytojo kas liečia mėsos vartojima?
Suprantate, Aidai, negerai tai kad kaip ir skiepijate forumo dalyvems suvokimą tą kad kaip ir Krišna leidžia vartoti mėsą nebaudžiamai. Kodėl jus neliekat bažnyčioje, ten gi jus palaikytu..? Jus Aidai, atėjęs į Krišnos Sąmonės forumą įrodinėjate kad mėsą valgyti normalu nes dauguma žmoniu yra žemiau vedinio šudros. Dar kas negerai kad jus nenorite dirbti su savim. Net maisto nenorite aukoti Dievui, net vandens. Gal jums įmanoma pirkti prasadam iš bhaktu, pasidomėkit. Žinoma, bažnyčia draudžia aukoti maistą Dievui, nes tokie ritualai nuo velnio. Jei jus, Aidai, bažnyčios pusėje, tai ka veikiate šitame forume?
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 19:22

http://www.bvks.com/

Aidai, ar paklausėte Dvasinio Mokytojo kas liečia mėsos vartojima?
Suprantate, Aidai, negerai tai kad kaip ir skiepijate forumo dalyvems suvokimą tą kad kaip ir Krišna leidžia vartoti mėsą nebaudžiamai. Kodėl jus neliekat bažnyčioje, ten gi jus palaikytu..? Jus Aidai, atėjęs į Krišnos Sąmonės forumą įrodinėjate kad mėsą valgyti normalu nes dauguma žmoniu yra žemiau vedinio šudros. Dar kas negerai kad jus nenorite dirbti su savim. Net maisto nenorite aukoti Dievui, net vandens. Gal jums įmanoma pirkti prasadam iš bhaktu, pasidomėkit. Žinoma, bažnyčia draudžia aukoti maistą Dievui, nes tokie ritualai nuo velnio. Jei jus, Aidai, bažnyčios pusėje, tai ka veikiate šitame forume?
:-):-):-):-):-):-):-)
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 19:42

Kazimierai, Jus niekada neragavote mesos?
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 20:01

O ka sumedzioje zveri sakydavo Vedu kulturos karaliai? :-)
Tas buvo vediniais laikais ir miškuose meditavo Išminčiai. Kad užtikrinti Išminčiu ramybę, kšatrijai medžiojo plėšrūnus. Beto, kšatrijams reikėjo treniruotis naudojant gyvus taikinius.
Tikslas visada turi būti aiškus.
 
Aidas
Pranešimai: 734
Užsiregistravo: 15 Geg 2017, 14:16

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 20:02

Tai tik Jusu interpretacija.
 
Vartotojo avataras
Kazimieras
Pranešimai: 640
Užsiregistravo: 09 Gru 2016, 17:59

Re: Religija ir filosofija

21 Lap 2018, 20:15

Tai tik Jusu interpretacija.

Na va, labas. Tas paaiškinimas užrašytas ne viename bhakti jogos šventraštije.
Tikslas visada turi būti aiškus.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: 27 ir 0 svečių